Motor Bağlantıları

Motor bağlantılarının, bir başka deyişle  motor askı sistemlerinin temel görevi, motoru gövdeye bağlayarak ağırlığını taşımaktır. 

Bununla birlikte,  yoldan gelen titreşimlerin etkisi altında hareket eden motorun titreşimleri de motor takozları üzerinden gövdeye iletilir.  Bu nedenle, düşük frekanslı titreşimlerin sönümlenirken yüksek frekanslı titreşimlerin gövdeden izole edilmesi de, motor takozlarının temel görevlerindendir.  

Ayrıca motorun bu etkiler altında mevcut geometriye göre konumlanması ve üç yönde hareketinin paketleme koşullarına göre sınırlanması da takozların bir diğer görevidir. 

Motor askı sistemini oluşturan motor bağlantıları vulkanize edilmiş kauçuk-metal parçalardan oluşur. Firmamızda, ağır ticari araçlar için motor takozları üretilmektedir.
 

 

Motor Takozları (Konvansiyonel)

Ana bileşenlerini şanzıman ve motorun oluşturduğu güç grubunun motor tarafını gövdeye bağlayan bağlantı elemanıdır.  Motoru gövdeye bağlarken aynı zamanda motor titreşimlerini sönümler ve gövdeye aktarılmasını engeller. Bu sayede titreşim yalıtımı sağlar. 

Motor takozunun ana bileşeni olan lastiğin geometrisi ve hamuru, istenilen dinamik karakteristiğe uygun olacak şekilde tasarlanır ve geliştirilir. 

 

Şasi Bağlantıları

Salıncak kolları, amortisörler ve motor traversi gibi şasi ve süspansiyon bileşenlerini monte etmek için standart kauçuk burçlar kullanılır. Burçlar ya da kauçuk burçlar bir çeşit titreşim sönümleyicidir. İki parçayı birbirine bağlayan kauçuk burçlar, üzerinden geçen enerjiyi sönümleyerek diğerine aktarır. 

Yaygın olarak araç süspansiyon sistemlerinde kullanılan kauçuk burçlar, iki parçayı birbirine bağlarken bir miktar da hareket serbestliği sağlar. Bu hareket, süspansiyon parçalarının serbestçe hareket etmesine izin verirken, örneğin büyük bir tümsek üzerinden geçerken gürültünün ve küçük titreşimlerin aracın şasisine aktarılmasını en aza indirir.

Kauçuk burçların yanı sıra yay, amortisör gibi süspansiyon bileşenlerinin gövde ve kendi içlerindeki bağlantılarında da yine kauçuk parçalar kullanılır. 

Ağır ticari araçlar için firmamızda üretilen şasi bağlantıları aşağıdaki 3 ana grupta toplanmaktadır. 

 

Salıncak Kolu Burçları

Süspansiyon siteminde salıncak kolları ile mekanik travers arasında kullanılan burçlardır.  Salıncak kolu burcu ile, yoldan gelen titreşimlerin aracın şasisine aktarılması en aza indirilir.  Salıncak kolu burçlarının karakteristikleri, araçların sadece konforu üzerinde değil aynı zamanda yol tutuş performansı üzerinde de etkilidir. 

İhtiyaca göre farklı tiplerde burçlar üretilebilmektedir. En yaygın burç tipleri şunlardır ;

  • Hidrolik 
  • Boşluklu
  • Tek borulu
  • İki borulu
  • Üç borulu

 

Salıncak kolu burçlarının ana bileşeni olan lastiğin geometrisi ve hamuru, istenilen statik ve dinamik direngenliklere uygun olacak şekilde tasarlanır ve geliştirilir. 

 

Şasi Bağlantıları

Salıncak kolları, amortisörler ve motor traversi gibi şasi ve süspansiyon bileşenlerini monte etmek için standart kauçuk burçlar kullanılır. Burçlar ya da kauçuk burçlar bir çeşit titreşim sönümleyicidir. İki parçayı birbirine bağlayan kauçuk burçlar, üzerinden geçen enerjiyi sönümleyerek diğerine aktarır. 

Yaygın olarak araç süspansiyon sistemlerinde kullanılan kauçuk burçlar, iki parçayı birbirine bağlarken bir miktar da hareket serbestliği sağlar. Bu hareket, süspansiyon parçalarının serbestçe hareket etmesine izin verirken, örneğin büyük bir tümsek üzerinden geçerken gürültünün ve küçük titreşimlerin aracın şasisine aktarılmasını en aza indirir.

Kauçuk burçların yanı sıra yay, amortisör gibi süspansiyon bileşenlerinin gövde ve kendi içlerindeki bağlantılarında da yine kauçuk parçalar kullanılır. 

Ağır ticari araçlar için firmamızda üretilen şasi bağlantıları aşağıdaki 3 ana grupta toplanmaktadır. 

 

Amortisör Burçları

Amortisör burçları, araçlardaki amortisörlerin tekerlek grubu ve gövde ile olan bağlantılarında kullanılır. Amortisör burçları ile, yoldan gelen titreşimlerin gövdeye aktarılması en aza indirilir. Bu sayede yapı kaynaklı gürültü engellenir. İç boru üzerine vulkanize edilmiş lastikten oluşur.  İsterlere göre bir veya iki borulu olarak üretilebilir. 

Amortisör burçlarında kullanılan lastiğin geometrisi ve hamuru, istenilen statik ve dinamik direngenliklere uygun olacak şekilde tasarlanır ve geliştirilir.

 

Şasi Bağlantıları

Salıncak kolları, amortisörler ve motor traversi gibi şasi ve süspansiyon bileşenlerini monte etmek için standart kauçuk burçlar kullanılır. Burçlar ya da kauçuk burçlar bir çeşit titreşim sönümleyicidir. İki parçayı birbirine bağlayan kauçuk burçlar, üzerinden geçen enerjiyi sönümleyerek diğerine aktarır. 

Yaygın olarak araç süspansiyon sistemlerinde kullanılan kauçuk burçlar, iki parçayı birbirine bağlarken bir miktar da hareket serbestliği sağlar. Bu hareket, süspansiyon parçalarının serbestçe hareket etmesine izin verirken, örneğin büyük bir tümsek üzerinden geçerken gürültünün ve küçük titreşimlerin aracın şasisine aktarılmasını en aza indirir.

Kauçuk burçların yanı sıra yay, amortisör gibi süspansiyon bileşenlerinin gövde ve kendi içlerindeki bağlantılarında da yine kauçuk parçalar kullanılır. 

Ağır ticari araçlar için firmamızda üretilen şasi bağlantıları aşağıdaki 3 ana grupta toplanmaktadır. 

 

Yay Oturakları

Yay oturakları, bir araç süspansiyon sisteminde yayların düzgün çalışmasını sağlamada önemli rol oynarlar. Yay oturağı için ana tasarım kriteri, yayın uç şekline uygun olması gerektiğidir. Eğimli uç bobinli yaylar için eğimli yay oturakları kullanılır. Küçük çaplı uç bobinleri olan yaylar için ise daha özel küçük yay oturakları kullanılır.

Oldukça büyük yüklere maruz kalan süspansiyon yaylarının metal yüzeye temaslarını önledikleri için hem yüzeydeki aşınmaları hem de oluşacak sesi önlerler. Bu nedenle helisel yayların yapısal dayanımları üzerinde oldukça etkilidirler. 

Yay oturaklarında kullanılan lastiğin geometrisi ve hamuru, istenilen statik ve dinamik direngenliklere uygun olacak şekilde tasarlanır ve geliştirilir. 

 

İzolatörler ve Sönümleyiciler

Radyatör Bağlantıları

Radyatörler, otomobillerdeki motor soğutma sisteminin bir parçasıdır. Ana görevi, yanma sırasında motorda oluşan fazla ısının alınarak motorun ideal çalışma sıcaklığına getirilmesidir. Araç gövdesi ile olan bağlantılarında kauçuk bağlantılar kullanılır. 

Radyatör üzerinde kullanılan güçlü motorlar, soğutma fanının dönüş hızının ve dengesiz kütlenin artışına neden olur. Bu da aracın içerisinde gürültü, titreşim ve sertlik (NVH) performansını olumsuz yönde etkiler. Bu nedenle,  radyatör sistemi araç gövdesine bağlanırken, üzerindeki bu titreşimlerin de araç gövdesinden yalıtılması gerekir. 

Radyatör bağlantıları radyatör sistemindeki bu titreşimleri araç gövdesinden yalıtmak için kullanılır. Bu sayede yapı kaynaklı titreşim ve gürültü önlenmiş olur. 

 

İzolatörler ve Sönümleyiciler

Kütle Sönümleyiciler

Kütle sönümleyici (Mass Damper), yapının dinamik tepkisini azaltmak için bir yapıya bağlanan kütle, yay ve sönümleyiciden oluşan bir araçtır. Sönümleyicinin frekansı, belirli bir yapısal frekansa ayarlanır. Bu frekans uyarıldığında, kütle sönümleyici, yapısal hareket ile faz dışı olarak rezonansa girer. Bu sayede de yapının üzerindeki titreşim sönümlenir. 

Kütle sönümleyicilerde kullanılan lastiğin geometrisi ve hamuru, istenilen rezonans frekansına uygun olacak şekilde tasarlanır ve geliştirilir.